Thursday 7 July 2011

Fixed Gear Bicycle

assalamualaikum..pe buat petang2 berangin ni??layan cter filipina ke??hahaha..bawak2 laa kluar rumah skit..kluar2 peluh..baru sehad yoww..haha..aku pon berangin dalam bilik je ni..sikit lagi nak kluar..tp rase mcm mlas pon ade..nak watpe..aku habiskan minyak moto je karang pon..tapi..ape2 pon tahniah laa kerajaan kerana minyak kita masih termurah berbanding indonesia,thailand,semua la..haaiissh..ape la..kita ni negara pengeluar minyak..nak bandingkan dengan dorg watpe..''-_-..tapi dpt maen basikal ptg2 ni best jugak kan,,tapi tu laa dia..beskal ape pon tak de..dah jual kat uncle lori yang kutip besi tu..tapi dekat kawasan aku ni dah ramai budak yg layan beskal ni..bkan la beskal chopper tu..diorang sekarang dok layan menatang fixie ni..haa..yang mane 1??yang selalu beskal nye meriah ngan colour2 flourescent tu..aku pon minat jugak beskal ni..tapi,,memandangkan simpanan yang kurang mesra..batal la hajat nak beli fixie ni..ok,,kat sini nak share sikit ngan korang pasal fixie ni.Fixed gear ni sebenarnya dah lama, cuma sekarang ni baru nak naik. Fixed Gear@Single Speed memang tak ada gear, dan untuk yang pure Fixed Gear cyclist, diorang memang tak pasang brek.So kalau nak turun bukit kena pandai guna teknik skidstop@short skid.

Untuk yang nak berjinak-jinak dengan Fixed Gear, boleh cari basikal Fixed Gear di mudah.my. Di Malaysia sekarang ni pun dah banyak outlets fixed gear yang buka, contohnya dekat Subang(GRAFA), Sri Damansara (ABC), Gombak, Shah Alam (TRAILRIDERMAD), Kota Damansara. Banyak jugak group Fixed Gear yang ada kat Malaysia ni, RATSKL (Kuala Lumpur), JF Faction (Kedah), HARUFixed (Melaka), Southernfix (JB), WDB dan banyak lagi.

Basikal pulak ada banyak jenis, tapi off course-lah, lagi mahal lagi bagus. Sebab Fixed Gear yang mahal body dia lebih ringan, lebih kuat dengan frame carbon, jadi memang tak ada masalah kalau nak lompat atas kereta . Rate dia pulak untuk yang paling murah dalam lingkungan RM900 (Fullset) dan yang paling steady pulak harga dalam lingkungan RM3000-RM5000 (Fullset/frame). Kalau nak yang lagi murah, boleh cari yang custom made atau yang dari Taiwan (Promax), tapi tak recommend sebab body tak tahan. Kalau ada duit lebih boleh beli frame Cinelli (Mash/Vigorelli), Fuji, CreateBikes, Eighthinch, Dodici & etc. Kalau nak lagi power boleh sambar Nagasawa.

Fixed gear ada beberapa part yang newbie perlu tahu. Yang paling penting ialah jenis frame, saiz dan tahap ketahanan. Frame ialah rangka basikal dan ada banyak saiz. Wheelset/Fork/Bullhorn Handlebars/Cog/Saddle pulak ialah part yang biasa pada basikal Fixed Gear ni.haa.. tu la dia serba sikit..aku pon tak berapa nak taw la jugak..tapi..aku rase aku nak beli jugak beskal ni nanti..hhhuuhh~




Becks pon maen fixie wo~

No comments:

Post a Comment